Farkas Lajos festőművész 1983-ban költözött Ikervárra, a Rába utcába. 1919. november 16.-án született Tata-tóvárosban és 1998 május 21.-én hunyt el 78 éves korában Ikervárott, örök nyugalomra a sárvári temetőben helyezték el.

A 15 éves ikervári alkotó munkájának eredménye több otthon falát is díszíti, csak a rajta szereplő lányból lett asszony, nagymama és majd dédnagymama. A portrék mellett sok csendéletet és tájképet festett. Az ikonnak kiválasztott önarcképén, talán a kedvenc horgászkalapjában mereng el a világ múlásáról.

 Most van a halálának 25 éves évfordulója, megpróbálok egy kis emléket állítani Neki abból, amit Édesanyámtól megörököltem, aki nagy gyűjtögető volt. Szerencsére, mert így több kiállítási meghívó és apróság maradt rám a témában.

Valakinek a bemutatása többnyire az életútjának és tevékenységének leírásával történik. Részemről csak pár szóban elhelyezném az idő és tér tengelyén Farkas Lajost. A Képzőművészeti Főiskolán Szőnyi István és Varga Nándor Lajos növendékeként végzett 1944-ben. Festői munkájának besorolását meghagyom a művészettörténészeknek, nem hiszem, hogy sok függ attól, hogy hová sorolják. Talán többet mond az a húsz egyéni kiállítás és számtalan csoportos kiállítás, ahol a műveit bemutatta.

Az életének elmesélésére sokkal illetékesebb a fia, FarkasFerenc. A Szépművészeti Múzeum honlapjának egyik szegletében található meg ez az önéletrajzi leírás, ami online módon ITT érhető el.  A már megszokott módon, elkészítettem az offline változatot is, ami ITT érhető el. Ismert tény, hogy az internetes linkek múlóak, mint az idő.

Szüleimmel való barátságuk kezdetét nem tudom,  talán még a költözés előttről datálódhat. A férfiak csendesek voltak, a két "Marcsi" viszont annál hangosabb. Az ajándékba kapott festményét "Kedves barátainknak szeretettel" hátoldali felirattal látta el 1986-ban. Szüleimet rendszeresen meghívta a kiállításaira, ahová ők el is mentek. Nálunk nem voltak sztárallűrjei, kapható volt egy gyors rajzolásra, hisz Ő volt a művész, aki mindig művész. Még a legegyszerűbb skiccét is szignálta és dátumozta. Kettő kis rajzot beemelnék ennek alátámasztására.

A cica befejezetlen maradt, lehet, hogy el ment egerészni a rajzolás közben, de majdnem 29 év távlatában is megőrződött ez a kis skicc. Kérdeztem tőle egyszer, hogy miért szomorúak az emberek a képein? Állatot, kutyát miért nem fest? Bevallom, nem emlékezem a válaszára már. De a tájképein sem láttam  például madarakat. Lehet, hogy giccsesnek találta a virágcsokorra rászálló lepkét, vagy bogarat. Márpedig a festés során biztos meglátogatták a kompozícióként szolgáló vázába lévő virágokat a szárnyas érdeklődők.

A kislányból már anya lett, hisz eltelt már 36 év.

Velem nehezen indult a barátkozása, akkor nem tudtam, hogy miért, csak később derült ki, hogy azt hitte "vörös könyves" vagyok. Aztán egyszer poharazgatás közbe szóba jött a téma, no akkor tisztáztuk, hogy sohasem voltam párttag és nekem több károm származott belőle, mint neki. Például a főiskola elvégzése után, amikor először jelentkeztem a Műszaki egyetemre nem támogatott a párt, így csak rá egy évvel később mehettem el. A beszélgetés végét egy kis számomra emlékezetes szösszenet zárta, amikor is a koccintáskor először a német nyelvből (Prosit, zum Wohl, Mahlzeit!),  vettük felváltva a mondásokat, majd egyéb nyelvekből (cheers, salut, na zdarovje) . Amikor kifogytunk az ötletekből, akkor megállapodtunk, hogy bár nem szokás, de a  jelentése végett jókívánságként elfogadjuk a "Gesundheit"(egészségére) kifejezést is. Szóval kompromisszumra és az üveg aljára is eljutottunk.

 

Kiállítási Meghívókból egész kis gyűjteményünk van, főként már csak az ikervári időszakából, de van pár korábbi is, amire nem tudom a magyarázatot. Talán egy későbbi meghívó mellé adott egy korábbi képes brossurát? Először berakok ide 15 db kiállítási meghívót, majd a végére négy több oldalas, brussura jellegű képes meghívót. Azért tartom fontosnak ezt, mert az interneten eléggé kevés kiállítása van feltüntetve, itt vannak az adatok hozzá. Azért, hogy feldolgozható legyen, a hátoldalakat az első kép alá helyeztem, vagyis a kép fölé vitt egér  kurzor hatására a másik képre átválthatunk.

1984 - SZOMBATHELY

  1986 - SZOMBATHELY

1991 - SZEKSZÁRD

1988 - GYŐR

1988 . SOPRON

1987 - BUDAPEST

1997 - SÁRVÁR

1996 - IKERVÁR

1995   - SZOMBATHELY                   

1994 - SZOMBATHELY

1989 - IKERVÁR

1989 - SZOMBATHELY

1989 - KÖRMEND

1987 -  SZOMBATHELY

1992_IKERVÁR

 

 

  

 

BROSSURA JELLEGŰ MEGHÍVÓK (itt is átvált a kép, ha az egeret föléje visszük.)

 

1983 - BUDAPEST

 

1985 - SZOMBATHELY

 

1981 - GYŐR

Itt is az ikervári költözés előtti az időszak - 1981, Farkas Lajos írása és Nagyéknak szól a meghívó. Valahogy majd megfejtődik egyszer, hogy honnét volt a korábbi ismeretség, sajnos nekem már nincs kitől megkérdeznem.

 

1979 - NAGYKANIZSA

Itt is zavarban vagyok, mert nem tudom, hogy az ikervári költözésük előtt mennyivel ismerték egymást. Tény, hogy az írás Farkas Lajosé és Édesanyám születésnapjára van datálva.

 

Pár emlékbe eltett újságkivágás, ami a dossziéban volt.

 

 

Festőről beszélni lehet, de sokkal beszédesebbek a képei, pár önkényesen választott képe emlékének.

 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

   

   

v20230524