|
|
Németh Endre - A Millennium évében született az ikervári villamos erőmű - ezt az írást tartom legérdemesebbnek elolvasni, ha az érdeklődő egy átfogó képet szeretne kapni a vízerőmű keletkezéséről. Egyszerre szerteágazó, alapos, mérnöki, ugyanakkor olvasmányos. Látszólag egymásnak ellentmondó oldalak kerültek összhangban Németh
Endre ny. okl. villamosmérnök írásában, aki Szombathelyi kötődésű. A cikk forrása:
Vasi honismereti és helytörténeti közlemények. 1996/2. szám
85-95.o.
Hogyan kerül ide egy kubikos talicska? Tisztelgésül annak a sok kétkezi munkásnak, akik azt a sok földet megmozgatták. Ne feledjük, hogy itt több mint három kilométer hosszan töltések közé lett építve a csatorna. 1/15 m3 föld, azaz 100 kg teher fért bele, szóval kellett párszor fordulni vele ekkora töltéshossznál.
|
|
|
NÉMETH
ENDRE - A
MILLENNIUM ÉVÉBEN SZÜLETETT -
AZ IKERVÁRI VILLAMOS ERŐMŰ
A
19. század utolsó harmada Magyarország számára gazdaságilag - viszonylag -
kedvező körülményeket hozott.
Az
1867-es kiegyezéssel végetért az 1848-49-es szabadságharcot követő
önkényuralom, mely gazdaságilag teljes kiszolgáltatottságra kényszerítette az
országot. A korai kapitalizmus kibontakozása elősegítette az ipari fejlődést,
egyre több magánvállalkozás jelent meg, hogy munkájával, termékeivel a
különböző területeken sokszor robbanásszerűen jelentkező igényeket kielégítse.
A
megalakult új ipari és mezőgazdasági üzemekben a gépek működéséhez, és a
különböző technológiai folyamatokhoz energiára volt szükség. Minden ipari
létesítmény nem települhetett az akkori időben legjelentősebb energetikai
bázisok, a szénbányák közelébe.
Az
energiahordozó nagyobb távolságú szállítása jelentős költséggel járt és ez a
termékek előállítási költségeit növelte.
A
vállalkozók törekedtek minden eddig ki nem használt energianyerő hely
felkutatására és annak a legteljesebb munkába fogására.
Nyugat-Magyarország,
így Vas megye nem rendelkezett szénbányával, de kisebb-nagyobb vízfolyásai - a
viszonylag sík terület ellenére - olyan nagyságú energiát rejtettek magukban,
amire a jó szemű vállalkozók már jóval előbb felfigyeltek. Miután a megye
területe mezőgazdasági termelésre alkalmas volt, adódott, hogy a legfontosabb
termék - a gabonafélék - feldolgozásának üzemei, a malmok lettek a vízerő
legfőbb ipari felhasználói. A Rábán, Pinkán, Repcén, Gyöngyösön számtalan
vízimolnár szolgálta - sokszor generációkon át - e környék lakosságát.
Két
fiatal mérnök Bánó László és Szüts Béla 1892-ben Budapesten magánmérnöki irodát
nyitott és figyelmük Magyarország nagyobb vízerőinek kihasználtsága, illetőleg
kihasználhatósága felé irányult, szakértőkkel folytatott megbeszéléseik
következtében jutottak el a Rába folyóhoz és Ikervár községhez.
A
történetre Bánó László - aki az ikervári villamoserőmű egyik tervezője volt
- következők szerint emlékezett: " - Szüts
Bélával magánmérnöki irodánk megnyitása után tele reménnyel, és munkakedvvel az
1892-ik év elején Józsa Lászlóval értekeztünk Magyarország nagyobb vízi
erőiről. Ekkor értesültünk arról, hogy a Rábán Ikervár mellett nyerhetni
nagyobb vízierőt, mely akkor csak két
kis turbinával volt kihasználva. Ezt tudtuk, mert ezelőtt mind a ketten
a GANZ-féle gyár mérnökei voltunk, mely gyár a szóban forgó turbinákat
építette.
Józsa
L. tett minket figyelmessé arra, hogy ott sokkal nagyobb erő is termelhető
lenne. Tanulmányoztuk a dolgot, de beláttuk, hogy azzal magunkban semmire sem
mehetünk. Levelet írtunk gróf Batthyány Lajosnak, aki akkor FIUME kormányzója
volt, hogy hajlandó lenne-e a szóbanforgó vízierőt megvizsgáltatni és azzal
valamit kezdeni." 1
A
korabeli sajtó is figyelemmel kísérte az eseményeket és 1895. év elején rövid
híradásokban, majd március 31-i számában a Szombathelyi Újság hosszú cikkben
adott tájékoztatást a "Vasvármegyei elektromos művek részvénytársaság"
napirenden lévő megalakításának helyzetéről, a részvényjegyzések állásáról, a
villamoserő várható felhasználásáról. Záró mondatában kiemelte: "- ezen részvénytársaság
nemcsak jövedelmező, hanem egyszersmind közhasznos vállalat leend s a gazdasági
fejlődést nagy mérvben elő fogja mozdítani." 2
Így
szökött szárba az évekkel korábban elvetett gondolatmag, hogy a millennium,
évében, 1896-ban a termés betakarítása is megkezdődhessen.
|
A
"VASVÁRMEGYEI ELEKTROMOS MŰVEK RÉSZVÉNYTÁRSASÁG" MEGALAKULÁSA
A
villamos részvénytársaság megalakulásáig bejárt út nem volt akadályoktól
mentes, nemcsak az újtól ódzkodókat kellett meggyőzni az elektromosság
hasznosságáról, hanem a tőkével rendelkező befektetőket is arról, hogy pénzüket
jó helyre teszik, a vállalkozás jövedelmező és virágzó lesz. Természetesen az
ellenzők között azok a vállalkozók is megjelentek, akik - nem ok nélkül
-versenytársukat látták az elektromos társaságban.
A
szervezésben a legnagyobb munka gróf Batthyány Lajosra hárult, kapcsolatai
felhasználásával utat talált olyan külföldi befektetőkhöz, akiknek részvétele a
vállalkozásban annak sikerét már nem tette kétségessé!
A
"Vasvármegye" c. újság 1895. augusztus 25-i számában - amely az alakuló
közgyűlés előtt négy nappal jelent meg - a következőket írta: "Örömmel
és lelkesedéssel üdvözöljük a villamos társaság sikerét, mert abban
Szombathely kiszámíthatatlan ipari fellendülésének nagyszerű eszközét látjuk."
3
A
részvénytársaság alakuló közgyűlését 1895. augusztus 29-én délelőtt 10 órakor
tartotta Szombathelyen, a megyeháza kistermében. Az alakuló közgyűlés
jegyzőkönyvét4 Gaár Frigyes kir. közjegyző vezette. A jegyzőkönyv szerint 30
aláíró 10.000 darab 100 osztrák értékű forintnak megfelelő részvényjegyzést
képviselt.
A
legnagyobb részvényes gróf Batthyány Lajos volt 7.031 részvénnyel, majd őt
követte egy 8 főből álló genfi tőkéscsoport 2.250 részvénnyel, akiket Kaufmann
Ágoston baseli bankár képviselt.
A
részvénytársaság elnökévé gróf Batthyány Lajost választották, dr.Edelmann Sebő és Gothard Jenő a társaság ügyvezető
igazgatói lettek. A céget „Vasvármegyei Elektromos Művek Részvénytársaság"
néven a szombathelyi kir. törvényszéknél, a kereskedelmi társas cégek
jegyzékének XII. kötetében 9.671/1895. sz. alatt jegyezték be 1895. szeptember
7-én. 5
A
már korábban elkészített tervek szerint 1895. szeptember 1-én megindultak az
építési munkák Ikerváron és a társaság székhelyén Szombathelyen, a Kossuth Lajos
utcában.
|
A
VILLAMOSMÜVEK ÉPÍTKEZÉSEI 6
Első
helyen az ikervári létesítmények álltak, hiszen a társaság azért alakult, hogy
a Rába folyó vízerejét teljességgel hasznos munkára fogja. Az alapító okiratban
ezt így fogalmazták meg:
"A
társaság czélja a Rába folyónak Batthyány Lajos és Géza gróf urak tulajdonát
képező ikervári vízierejét iparilag kihasználni, különösen Szombathely és
Sárvár városokat és a közben fekvő községeket vagy egyéb helységeket elektromos
világítással ellátni, Szombathelyen villamos erőre közúti vasutat létesíteni,
ipari vagy egyéb czélokra erőt szolgáltatni. ..."7
Az
ikervári vízművi berendezések kialakításánál kihasználták a meglévő
adottságokat, hogy az építkezés költségeit csökkentsék. A nagy duzzasztómű
részére az ikervári Ella malom rőzsegátja előtti kanyart kétszer átvágták.
Az
alsó átvágásban építették meg szárazon a víz felduzzasztásához szükséges
betongátat, a felső átvágásban - ugyancsak szárazon - a felső műcsatorna
vízbeeresztő zsilipéit. A felső műcsatornát 2.200 m hosszúságban a régi
malom csatornából képezték ki, 3.190
m hosszúságban, a turbinatelepig új medret kellett
építeni. Az új meder különlegessége volt, hogy 2.880 m hosszúságban a
vizet töltések között vezette. Az alsó műcsatorna részére a turbinateleptől 20 m hosszúságban új medret
ástak, azután az öreg Herpenyő, majd a Csecsér megfelelően kialakított medrében
vezették tovább és Sárvár határában torkollik ismét a Rábába. Össz hossza 3.550 m.
Az
alsó és felső műcsatorna teljes hosszúsága : 5.390+3.550 = 8.940 m. Az előzetes
felmérések a Rába vízerejét 8 m
esés mellett mintegy 1.000 LE-re becsülték. A végleges felmérések és a
munkálatok közben szerzett tapasztalatok 1.500 LE-nyi teljesítmény
szolgáltatását tartották lehetségesnek.
Eredetileg
a Rába 8 m-es esését két lépcsőben szándékoztak kihasználni, a vízjogot is két
vízlépcső kiépítésére kapták, azonban még az építkezés megindulása előtt
módosították az első elképzelést, mert az esés egy ponton történő kihasználása
olcsóbban és jobb hatásfokkal volt lehetséges.
Az
1895 - 1896 évi kiépítéskor a turbinaházban három vízturbinát helyeztek el. A
gépeket az Escher Vyss zürichi gépgyár részvénytársaság szállította, 4.250 l/
másodpercenkénti víznyelés mellett a 8 m-es esésnél egyenként 300 LE
teljesítmény leadására voltak képesek.
Az
áramfejlesztők és a telep villamos berendezésének gyártója, szállítója a Cie de
L'industre Electrique et Mécanique Genéve (Thury) svájci villamos
gépgyár volt.
|
A THURY- FÉLE
NAGYFESZÜLTSÉGŰ EGYENÁRAMÚ RENDSZER 8
Az
ikervári villamos erőmű építése idején, 1896-ban a váltakozóáramú
villamosenergia termelés és elosztás minden lényeges elméleti és gyakorlati
előfeltétele már adott volt, a villamosenergiát azonban előállításának
helyétől alig vezették 10 - 12 km-nél nagyobb távolságra és a felhasználás
leginkább a villamos világításra irányult. Ikerváron a termelt villamos energia
az akkor jelentős teljesítmény (585 kW) miatt nem volt felhasználható, - mint
az alapító okiratban megfogalmazták - Szombathelyre, Sárvárra és az
áramszállító vezetek által érintett helységeidbe kellett több tíz kilométer
távolságra elvezetni.
René
Thury a "Compagnie de L'industrie Electrique" genfi vállalat főmérnöke a
saját szabadalmaztatott "servies rendszere" alapján Svájcban, Olasz és
Franciaországban jelentős vízierők felhasználásával ez időben nagy távolságra
szállított el több ezer LE-t kitevő teljesítményeket. Thury az általa
létesített villamos átviteli rendszerével olyan sikereket ért el, hogy a
nagyfeszültségű egyenáramú átviteli rendszernek nagy jövőt jósoltak, feltehető,
hogy ezért határozott a részvényes svájci pénzcsoport az ikervári villamos
művek Thury soros egyenáramú rendszere mellett.
A
technikai megoldás lényege, hogy 1.500
V, majd később 2.500 V
feszültségű főáramkörű, áramfejlesztőket egymással sorba kapcsoltak. A
kapcsolás eredményeként a dinamók számától függően több ezer vagy akár több
10.000 V feszültséget lehetett előállítani. A zárt soros áramkörben az áram
erőssége (intenzitása) állandó értékű, állandóságát az áramtermelő dinamók
feszültségének szabályozásával oldották meg.
Az
átviteli hálózatba a fogyasztókat ugyancsak sorosan iktatták be. Az 1896-ban
megépített Szombathelyi főáramkörben a három vízturbina turbinánként két-két
egyenáramú dinamót hajtott, melyek egyenként 1.500 V feszültséget állítottak elő, a gépek 65A áramerősségre készültek.
A hat dinamó sorbakapcsolásával 9.000 V feszültséget tudtak elérni. A 65 A állandó áramerősség és
9.000 V feszültség 585 kW villamos teljesítményt eredményezett, amit a környék
legnépesebb településein átvezetett 65 km hosszú, áramkörben juttattak el a
fogyasztási helyekre. Az áramkör - villamosan megkövetelt állandó zárt állapota
miatt - egyetlen 9 mm
átmérőjű tömör elektrolit vörösréz vezetővel volt kialakítva.
A
nagyfeszültségű egyenáramot a világítási hálózat és a kisebb motoros fogyasztók
számára ún. forgó transzformátorok alakították át. A szombathelyi főáramkörnek
öt forgó transzformátor állomása volt: 1. A szombathelyi központ, 2. Szombathely,
Nádasdy utca, 3. Sárvár világítása, 4. Sárvár, Ella malom, 5. Ikervár, kastély és
község.
Ezekben
a főáramkörbe sorosan bekapcsolt villamos motorok két-két egyenáramú dinamót
hajtottak, amelyek egyenként 150 V feszültségű egyenáramot termeltek. A
kisfeszültségű elosztóhálózat 3 vezetős kivitelű volt, amelyben az ún.
neutrális vezető és egyik szélső vezető között 150 V, a két szélső vezető
között 300 V feszültséget tartottak.
|
SÁRVÁRI
ÉPÍTKEZÉSEK 9
Az
alapító okirat szerint a Batthyány grófok Ikerváron üzemelő Ella malmát
megszüntetik és helyette - ugyancsak Ella malom néven - Sárváron, a
vasútállomás közelében építenek fel villamoserőre berendezett műmalmot. Az
építkezést 1895-ben megkezdték és az épület 1896 első felében már elkészült. A
malomipari és villamos berendezés szerelésével az év végére készültek el. A
malom 1897 év elején kezdte meg az üzemet . A gépeket két 55 EE és egy 25 LE
teljesítményű villamos motor hajtotta, a világítást ellátó dinamót 5 LE motor
tartotta üzemben. A villanyt az ikervári erőműből a szombathelyi főáramkör
szállította.
A
malomban 16 személyt foglalkoztattak és 24 óra alatt 250 métermázsa gabonát
őröltek.10
A
város világítási fogyasztóinak kiszolgálására a malomtól távolabb emeltek
gépházat és kezelőépületet a forgótranszformátor részére. A gépházban 110 LE
főáramkörű motor hajtott két 160 V feszültségű 210 A áramerősségű dinamót. A
városi világítási hálózat 3 vezetős kivitelű volt, áramot csak az esti óráktól
szolgáltattak reggelig, nappali áramszolgáltatás nem volt.
Ikerváron
a kastély udvarán építették fel a transzformátor állomást, amiben 25 LE
főáramkörű motort hajtott egy 150 V feszültségű, 91 A áramerősségű dinamót.
A
transzformátor elsősorban a kastély és a gazdasági épületek világítását látta
el, később a falu világítási hálózatát is rákapcsolták. A kastélyban valóban
széles körben felhasználták az elektromos áramot. Vízszivattyúkat hajtott a
kastély és a gazdasági épületek vízellátására, a park öntözésére, a szökőkutak
működtetésére a Rábából külön víztoronyba nyomták fel a vizet, de volt a
kastélyban villanymotorral hajtott szellőző ventilátor is.
Villamosárammal
világították ki a lovaskocsikat. Erre a célra a kocsik ülése alatt 50 V
feszültségű akkumulátorokat helyeztek el, amiket a világítási hálózatról
töltöttek. A 25 gyertyafényű 11 égőket a kocsi rúdjának elejére erősítették, az
áramvezetőt a kocsi rúdján vezették az akkumulátorhoz.
|
A
SZOMBATHELYI KÖZPONT 12
A
részvénytársaság Szombathelyen, a Kossuth Lajos utcában építette fel két
emeletes igazgatási épületét
Rauscher Miksa helybeli építész
tervei szerint. Az épület udvarán készült el a gépház, a vasúti kocsiszín, a
műhely és a raktárhelyiségek. Az építkezéseket 1895-ben megkezdték és az
épületek még ez évben el is készültek.
A
gépház berendezése három világítási gépcsoportból állt, amelyek 2x160 V
feszültségű egyenáramot termeltek, és táplálták a 3 vezetékes városi világítási
hálózatot.
Egy
külön gépcsoport a villamos vasútat szolgálta ki 550 V feszültségű egyenáram mai. Itt kapott helyet
egy 200 LE teljesítményű gőzgép, amely tartalékot képezett a turbinatelep, a
vezeték üzemzavara esetére, vagy olyan időszakra, amikor a turbinatelepen nincs
elegendő víz az üzem fenntartására. A gőzkazánt a gépteremmel szomszédos
helyiségben szerelték fel. Külön helyiségekben állították fel a városi
világítási hálózathoz és a villamosvasúti vezetékhez csatlakoztatható
akkumulátor telepeket, amiknek a feltöltését a dinamók alacsony terhelésű
nappali (világítási hálózat), vagy éjszakai (villamosvasút) időszakában
oldották meg.
Az ikervári gépház.
|
A
SZOMBATHELYI VILÁGÍTÁSI HÁLÓZAT
Építését
1896 év elején kezdték meg, a közvetlen belvárosban kábelhálózatot alakítottak
Iá, nagyobb részt azonban oszlopokra szerelt vezetékek képezték a hálózatot. A
rendszer Szombathelyen is 3 vezetős, feszültsége 2x150 V.
A
világítási áramszolgáltatás kezdete 1896. július 12. és szeptember 6.-a közötti
időre tehető. Az áramot ekkor még nem az ikervári erőmű termelte, hanem a
gépházban tartalékként felszerelt gőzgép hajtotta az ikervári áram helyett a
dinamókat.
A
vasútállomás, a vasúti műhely és a környék világításának ellátására a Nádasdy
utcában is létesítettek egy transzformátor állomást, 130 lóerős főáramkörű
motorral és a hozzákapcsolt 2 db 160
V feszültségű, 220 A áramerősségű dinamóval.
Az innen táplált világítási hálózatot összekapcsolták a belvárosi világítási
hálózattal, hogy kisebb üzemzavarok esetén egymás tartalékai lehessenek.
|
A
VILLAMOSMŰ SZEREPE SZOMBATHELY ÉS VAS MEGYE FEJLŐDÉSÉBEN
1896.
december 31-ével lényegében a villamosmű építése befejeződött. A
nagyfeszültségű, fővezeték az ikervári turbinatelepről Ikervár, Megyehida,
Pecöl, Kenéz, Szécsény községek érintésével tovább a rumi helyiérdekű vasútig,
majd annak nyomvonalát követve Nagy-Szőllősön át érte el a szombathely-rumi
utat és a Rumi utcán jutott el a szombathelyi központi gépházba. Innét tovább
felfűzte a Nádasdy utcai transzformátorállomást, Vép, Pór-Porpác,
Darázs-Porpác, Bögöt községeken áthaladva érte el a sárvári Ella malom és a
sárvári világítási transzformátor állomásokat. A kör tovább Új-Major és Péterfa
pusztákon keresztül záródott a turbinatelepen.
Az
érintett nagy helységszám ellenére a falvak nem érdeklődtek a villamos
világítás után.
Szombathelyen
a világítási áramszolgáltatás folyamatos, és a hálózat alkalmas volt kisebb
villanymotorok bekapcsolására is. Egyre több ipari műhely váltotta föl villamos
erővel a költségesebb emberi munkát, villamos motorok dolgoztak
könyvnyomdákban, szikvízgyárban, lakatos, asztalos, kőfaragó műhelyekben,
gabonakereskedésekben. Néhány helyen a házi vízellátás szivattyúját is
villanymotor hajtotta.
|
A
VILLAMOSVASÚT 13
A
villany világításnál is nagyobb volt a várakozás a városi villamosvasút iránt.
A Szombathelyi Újság 1896. év végétől, majd minden számában tájékoztatta a
közönséget a pályaépítési munkák állásáról, a villamoskocsik megérkezéséről, a
kocsik próbaútjairól.
A
létesítmény "műtanrendőri" ellenőrzését 1897. június 4-én délelőtt
végezték el, majd a villamosvasútat ünnepélyesen átadták a forgalomnak. A
lakosság az új közlekedési eszközt délután vehette birtokba és élt is a
lehetőséggel. Fél nap alatt 800 fizető utasa volt a villamosnak, a viteldíjaidból
48 forint folyt be, ami 6 krajcáros menetdíjat jelentett.
A
Kliegl József mérnök tervei szerint készült egyvágányú - kitérőkkel épített -
vasút az átadáskor 2,1 km
hosszú volt. Egyik végállomása a Széli Kálmán utca vasút felé eső végén, másik
a püspöki iskola előtt volt. A püspöki iskolától, a Kiskar utcán át, a vágány
tovább folytatódott az elektromos művek Kossuth Lajos utcai központjában
felépített kocsiszínig, ahová a kocsik a Thököly Imre utca felöli hátsókapun
jutottak be.
A
forgalmat 5 motoros és egy motor nélküli kocsival bonyolították le. A közúti
villamos üzembelépésével erőteljes versenytársa lett a város személyforgalmát
addig bonyolító omnibuszoknak és bérkocsiknak.
A
villamos sikerét az bizonyítja, hogy 1899-ben a pályát a Kálvária utca végéig
meghosszabbították, 1903 év végén a villamosok vasúti végállomását a Széli
Kálmán utcától átvitték a vasútállomás déli szárnyépületének végéhez. Az új
szakaszt 1904. január 8-án helyezték üzembe.
A
millennium évében megkezdett villamosvasúti építkezéssel, a forgalomba
állítással - azon túl, hogy Szombathely az akkor legkorszerűbb tömegközlekedési
eszközzel rendelkezett - Európa városai között is előkelő helyezést szerzett.
|
VILLAMOSSÁG
A MEZŐGAZDASÁGBAN 14
A
Vasvármegyei Elektromos Művek megalakulásakor a villamos energia alkalmazása a
mezőgazdaságban nem volt ismeretlen. Európában Német- és Olaszország egyes
uradalmai ebben már rendelkeztek tapasztalatokkal.
Magyarországon,
Ikerváron, a Batthyány uradalom először mutatott erre sikeres példát, melynek
előnyeit az újság így látta: "Cséplés villamos erővel. A Vasvármegyei
Elektromos Művek Részvénytársasága gyakorlati újításainak számát egyel ismét
szaporította, midőn f . hó 18-án, hétfőn Batthyány Lajos gróf ikervári birtokán
próbacséplést rendezett villamos erővel. ... Nem kell fát, vizet hordani s az
anyagon kívül megtakaríttatik a fuvar, mely a gőzgépnél állandóan két fogatot
tart lekötve. S a gazdaközönségnek nem kell többé tartania a gőzgép kéményéből
kipattanó szikrától, a cséplések ezen rémétől, mely már oly sok családot
juttatott koldusbotra." 15
A
villamos cséplési kísérletek annyira sikeresek voltak, hogy az elektromos művek
az 1898. évi cséplési idényre már nyolc cséplőgamitúra üzembeállítását
irányozta elő.
A
századfordulón, a 65 km
hosszú szombathelyi főáramkör mentén lévő falukban és uradalmakban 20, az
1899-ben megépített soproni 150
km hosszú főáramkörön 10 cséplőgarnitúra dolgozott.
A
Batthyány uradalom ikervári birtokain, a Németországban már alkalmazott
rendszer átvételével, a gőzeke szántást is villamos motoros szántással
váltották fel. A villamos szántás olyan sikeresnek bizonyult, hogy még az
ikervári erőmű 1924 és 1927 közötti átépítése után is alkalmazták, ezért az
erőmű és az Antónia major között egy 2.000 V
háromfázisú szabadvezetéket építettek.
|
AZ
IKERVÁRI TURBINATELEP KIBŐVÍTÉSE 16
Az
ikervári villamos erőmű építése idején (1895-96) két turbinahely üresen maradt
azon egyszerű okból, hogy a Rába folyó vízerejéből még megnyerhető 400 kW-ot
kitevő villamos teljesítmény számára nem találtak felhasználót. 1897-ben a
Vasvármegyei Elektromos Művek Részvénytársaság ajánlatot tett Sopron városának,
a Rába folyó vízierejével Ikerváron termelt villamos energia átszállítására
azzal, hogy ott villamos világítást és villamos közúti vasútat fog működtetni.
A
világításra vonatkozó szerződés 1898-ban, a villamosvasúté 1899-ben jött létre.
Az elektromos mű 1899-ben - francia és belga tőkék támogatásával - Ikerváron
beépítette a hiányzó két turbinát, a meglévőkkel azonos rendszerben. Az eltérés
csupán az volt, hogy az áramfejlesztő gépek 2.500 V feszültségre és 40 A áramerősségre készültek,
aminek eredményeként a 150 km
hosszú soproni fővezeték 10.000 V
feszültség és 40 A
állandó áramerősség mellett tudott 400 kW villamos teljesítményt átszállítani.
Sopronban a világításhoz kettő, a villamosvasúthoz egy forgótranszformátort
állítottak fel. Mind a világítás, mind a villamosvasút teljesen azonosan épült
meg mint Szombathelyen. A vasút két szárnyvonallal is rendelkezett, összes
hossza 5,2 km
volt. Ünnepélyes megnyitást 1900. május 1-én tartották és 1923. május 31-ig
volt üzemben.
Sopron
városa és a Vasvármegyei Elektromos Művek 1906. december 31-ével szerződést
bontott és ezzel az áramszolgáltatás megszűnt, a város saját villanytelepet
épített. Az energiaszállítást azért mondta fel a Vasvármegyei Elektromos Művek,
mert 1904-ben egy francia műselyemgyártó vállalkozás Magyar CHARIX3NNET
Selyemgyár néven részvénytársaságot alapított Sárvár székhellyel és
Műselyemgyár építésébe kezdett. A selyemgyár üzemét villamoserőre rendezte be.
1905-ben a május 20-i megindulástól 17
az év végéig 328.000 kWh villamosenergiát vett át az elektromos
művektől. Ez a vásárlás kiváltotta a soproni felhasználást és az áramszállítás
veszteségei is töredékére csökkentek.
1907.
július közepén a soproni főáramkört kikapcsolták és megkezdték a lebontását.
A
millennium évében épült ikervári vülamosmű - alig 10 év alatt -Vas vármegye és
Szombathely lakosságát megismertette a villamossággal, alkalmazásának előnyeivel
és kényelmével. A megyeszékhely rohamos fejlődésében elvitathatatlan szerepe
volt a villamosságnak. 1896-ban az ország fővárosában sem állott közcélra
rendelkezésre nagyobb villamoserő, mint amit Ikerváron a Rába vízereje szolgáltatott.
A dunántúli városokban - Pécs és Kaposvár kivételével - ekkor még csak tervezgették
a villamosítást. Szombathelyen 1898-ban a városi vízmű, 1899-ben a
STRICKER-féle bőrgyár villanymotorjait az elektromos művek árama hajtotta.
1910-ben az esti Szombathelyen 315 gázlámpa mellett 21 villamos ívlámpa és 470
izzólámpa ontotta a fényt.
A
THURY-féle nagyfeszültségű, egyenáramú villamos rendszert a századforduló utáni
évtizedben legyőzte a váltakozó áram, a transzformátor és a háromfázisú
párhuzamos kapcsolású villamosenergia elosztás. A Vasvármegyei Elektromos Művek
technikailag elavult ikervári villamos és vízgépeit 1924 és 1927 között
kicserélte teljesen hazai - GANZ gyártmányú - gépekre és áttért a
váltakozóáramú rendszerre.
A
századik születésnapját ünneplő vízerőmű 1995-ben új gépeket kapott, a 70
esztendős áramfejlesztők azonban továbbra is a múzeummá átalakított gépteremben
maradtak, emlékeztetve a látogatót a kezdetekre, a múlt értékeire.
|
|
JEGYZETEK
1 Bodányi
Ödön: Szombathely város fejlődése 1895-1910-ig és műszaki létesítményei . Bp.
1910. 95-96. p. (Különlenyomat az „Építő Ipar " műszaki hetilap 1910-iki
évfolyamából.)
2 Elektromosművek
megyénkben. = Szombathelyi Újság (továbbiakban: SZÚ) 1895. márc. 31 . 3. p .
3 A
villamos társulat közgyűlése. = Vasvármegye (továbbiakban: Vvm.) 1895. aug. 25.
2. p.
4 Vas
Megyei Levéltár (továbbiakban: VaML) A Szombathelyi Törvényszék iratai .
Cégbírósági iratok, (továbbiakban: SzT) Ct198. A Vasvármegyei
Elektromos Művek Részvénytársaság alakuló közgyűlésének jegyzőkönyve.
Szombathely, 1895. szept . 2.
5 VaML
SzT Ct198. A
Vasvármegyei Elektromos Művek Részvénytársaság alapszabályai . Statuten ... Bp. 1895. 42. p.
6 Dalmady
Ödön: Az ikervári villamos művek. Bp. 1900. 16. , 32. , 40. , 49-66. p.
7 VaML
SzT Ct198. A
vasvármegyei elektromos művek részvénytársaság tervezete. Szombathely, 1895.
aug. hava.
8 Dalmady:
i. m. 59-60. p.
9 Dalmady:
i, m. 112-116. p.
10 Tanulmányi
kirándulás az ikervári vízi erőművekhez. = SzÚ 1897. máj . 30. 4. p.
11 1
gyertyafény fényáramot a korabel i szénszálas izzólámpák 4 W villamos
teljesítményből tudtak előállítani, a mai gáztöltésű Qíripton) fémszálas
izzólámpák 1 gyertyafényhez 1 W-ot használnak fel. Előzőből: 16 gyertyafényhez
5 4 W-ra volt szükség szénszálas izzólámpánál , egy mai 54 W-os fémszálas
izzólámpa 54 gyertyafény fényáram kibocsátására képes .
12 Dalmady:
i. m. 89-100. p.
13 Dalmady:
i. m. 100-107. p.
14 Dalmady:
i. m. 123-136. p.
15 Cséplés
villamos erővel. = SzŰ 1897. okt. 24. 8. p.
16 Dalmady:
i. m. 137-152. p .
17 A
sárvár i műselyemgyár felavatása. = Vvm. 1905. máj . 20. 2. p.
|
|