Gróf Batthyány Lajos fiumei kormányzó elégett festményeiről más szemmel Az 1912 január 4.-ei tűzről már van egy cikk, ami itt érhető el és abban a tűzeset körülményei ismerhetők meg jobban. Ebben a cikkben pedig egy művészettörténész szemüvegén keresztül ismerhetjük meg a veszteséget. A Vasárnapi Újság 1912.-es évének 2. számának 28. oldalán olvasható az alábbi írás Farkas Zoltán tollából. A szövegben a kor írásmódját megőriztem, mivel nem zavaró az olvasásban és a szöveg értelmezésében, viszont hangulatot ad az írásnak. Az írást annak a Farkas Zoltánnak tulajdonítom, aki 1880-ban Aranyosmaróton született és 1969-ben Budapesten hunyt el. Művészettörténész volt, a cikk megjelenésének évében doktorált és ebben a korszakában már több cikke is megjelent újságokban. |
|
|
|
AZ ELPUSZTULT BATTHYÁNY GYŰJTEMÉNY Gróf Batthyány Lajosnak tűz áldozatává lett gyűjteménye nem volt teljesen ismeretlen közönségünk előtt. A Budapesti Orvosszövetség az 1902. évben a Műcsarnokban magyar amateurök magángyűjteményeiből kiállítást rendezett, melyen a régi mesterek a mi szegényes viszonyainkhoz képest elég szép számmal voltak képviselve. Ezen a kiállításon látható volt az elpusztult képek közül a három legértékesebb : a Van Dyck-től származó arczkép, a Palamedes-féle Halottas táncz és Potter Tehénpásztora. A Van Dyck-porträt elvesztése igen nagy csapás. Ha olvasóink szemügyre veszik reprodukczióját, megállapíthatják, hogy a nagy arczkép festőnek jobb képei közé tartozik. Kidolgozása a nála megszokott könnyed, magától értetődő kidolgozás s az arcz erősen jellemzetesnek látszik. Valami előkelő urat ábrázol, korabeli udvari gavallért, de az arczkép nemcsak ezeket a typikus vonásokat árulja el, hanem ezenkívül is következtetéseket enged meg az ábrázolt egyéni jellemére. A tartózkodva s mégis kutatva tekintő szemekből nőiesen gyenge kedély, contemplativ jellem s az élettel való jóllakottság nyugalma 'és panasza sugárzik. Olyan alkotása ez a kép Van Pyck-nek, melyen nemcsak az előkelőség utolérhetetlen mesterének bizonyul, hanem a melyen időt szakított magának az ábrázolt jellemének művészi megoldására is s nem elégedett meg pusztán az eleganczia ábrázolásával, mint sajnos, nem egy nagy képén, midőn már nem győzte erővel a rája halmozott megrendeléseket. A fej beállítása ugyanaz, mint I. Károly-ról festett képén, mely a Louvre kincsei közé tartozik. Féloldalt fordult testen oldalt visszatekintő fej,a mely beállítás kedvelt eszköze volt Van Dycknek arra, hogy a profil teljes plasztikájával együtt egy csapásra adhassa a szemköztnézésben a szemekbe és a szájba fektethető lelki jellemzést. Az elpusztult kép színei a jellegzetes Van Dyck színek voltak, melyek a róla elnevezett barna színnek zománczos fényben égő mély és meleg tónusában olvadtak fel. Aligha tévedünk, ha azt állítjuk, hogy Andrássy Gyula grófnak tavaly ismertetett Rembrandt képe után és a jelenleg Herzog báró tulajdonában levő Don Baldassaret ábrázoló vitás eredetű kép mellett ez a kép volt a magángyűjteményekben őrzött régi mesterektől származó arczképek legjelesbike. Megsemmisülése már csak ezért is súlyos csapás, de különben is a Magyarországban lévő, a nálunk több-kevesebb joggal Van Dyck-nek tulajdonított képek közt ez volt a legjelentékenyebb s nem hagyott semmi kétséget szerzője felől. Van Dyck férfi arckép Az anyagi kár nagysága igen nehezen állapítható meg ennél a képnél, mivel az utóbbiévekben nem igen kerültek már Van Dyck képek eladásra. A mi felszíható volt a piaczról, azt Amerika horribilis árakon váltotta magához, de ezek viszont nagyobb alkotások voltak, ha nem egy esetben üresebbek is gróf Batthyány elpusztult képénél. Eladó Van Dyck kép nem igen akad, de a kereslet annál makacsabb a nagy arczkép festő művei iránt, kit az angolszász faj szerfelett nagyra tart, úgy hogy egyáltalában nem túlzás azok nézete, kik többszázezer koronára teszik a kép értékét. Palamedes - Halottas tánc Érdekes mű volt Palamedes képe is, melyről csak tökéletlen reprodukczió maradt. A művész Dirk Hals iskolájához tartozott s közbecsülést társaságokról festett képeivel szerzett. Nem számítható a nagy holland festők közé, de azért a nevesebb kismesterek között foglal helyet. Kellemes hangulatú, derült, könnyedén festett képein a társasélet ábrázolásával művészi formában a németalföldi életnek számos motívumát őrizte meg. Az elpusztult kép is egy vigadó társaságot ábrázolt, mely mögött a halál jelenik meg. Nem kell valami mélyebb szimbolikára gondolni, az ilyen olcsó moralizálás kora kedvteléseihez tartozott s a kép naiv derültségén különben sem változtatott sokat ez a különös requisitum. Potter képéről még reprodukczió sem maradt. 1902-ben Tehénpásztor czímen volt kiállítva. Nem tartozott a holland nagy állatfestőnek híresebb képei közé, de nem is igen tudunk visszaemlékezni reá. Kilencz év meglehetősen hosszú idő, mely gyakran elmossa egyszer látott nagy alkotások emlékét is. Farkas Zoltán |
|
A másik újságcikkből felidézve: "A nagy szalon kincseinek gyöngye volt az a Van Dyk-kép, a mely a szalon közepén állott egy külön állványon. A hatvan-hetven centiméter hosszú s ugyanilyen széles képet néhai Andrássá Gyula gróf, Batthyány Lajosné grófné apja a negyvenes években vette Londonban hatezer forintért. Akkoriban ez még horribilis ár volt festményért s bizony kevés mű kelt el ezért az árért. A képet Andrássy Gyula, gróf halála után Andrássy Ilona grófnő örökölte s így került a Batthyány-család nagy szalonjába, a mely egyébként Batthyány Lajosné grófné szalonja volt. Egy évtized óta valóságos versengés volt a képért. Néhány hónappal ezelőtt a berlini császári múzeum félmillió márkát ígért a képért, a mely egy férfi arcképét ábrázolja. Három évvel ezelőtt a párisi Louvre félmillió frankot kínált a képért. De a család nem akart megválni a műkincstől, a mely egyike Van Dyk legkitűnőbb arcképeinek. A képet a tűz nem pusztította el teljesen, de kijavítása úgyszólván teljesen lehetetlen. A kép ugyanis nem égett el, de a hőségtől három hatalmas fehér folt van rajta, amint a festék megolvadt. Ugyancsak elpusztult Paul Polternek egy képe, valamint Palamides-nek híres festménye, a kaneai menyegző. |
|
Szöget ütött a fejembe, hogy miért adtak volna ilyen horribilis összegeket azért a férfi arcképért a neves múzeumok, még ha művészi is volt a festmény. Arra jutottam, hogy talán ők tudtak valamit, hogy nekik miért érne meg olyan sokat. Két változatom is van magyarázatként. Az első, hogy ez egy önarckép Van Dyck-ról, ehhez az ismert Önarckép napraforgós képét hoznám fel összehasonlítási alapként, ahol mintegy tükörképe az elpusztult képen látható arcképnek. A másik verzióban I. Károly angol királyt ábrázolta a megsemmisült kép. Bármelyik változat beigazolódása lényegesen emelte volna az elpusztult kép értékét. Itt van egy alkotás a királyról illetve a híres napraforgós önarckép részlete. A döntést rábízom az olvasóra, hogy melyikre szavaz. |
|
|
|
Bal oldalon az önarckép a napraforgós képből kiemelve, középen az elégett kép és jobb szélen I. Károlyról egy több alakos portré szélső képe. Mindegyik festmény Van Dyck alkotása. |
|
|
|
Érdekes még, hogy az elégett Palamedes kép más-más címmel szerepel a két cikkben. Az elsőben, mint Káneai menyegző a másodikban pedig Halottas tánc címmel szerepel. De a képen szereplők ruháit megnézve kizárhatjuk a menyegző megjelenítése, mert a Kánai menyegző Jézus idejében történt. Ekkor volt az első csoda tétele, amikor a vizet borrá változtatta a menyegzőn. A Kánai menyegzőt ábrázoló képeken a vizes korsók fontos kellékek voltak, itt nem is látni őket. Viszont a jobb oldali ajtóban egy táncoló csontváz tűnik fel. Érdekes, hogy Farkas Zoltán, aki bizton olvasta a másik cikket, nem hiba kiigazításaként írja le a mondanivalóját, pedig tudnia kellett a másik cikk tévedéséről. Egy úriember ismérve, hogy nem a másik kárára válik naggyá. Még egy érdekesség a kép kapcsán. A kép megsemmisült 1912-ben, de Lyka Károly által szerkesztett Művészet 1915 évi hetedik számában szerepelt, mint illusztráció és a kép tulajdonosa is megemlítésre került. Pedig, ha valami nincs már meg, annak birtokosa sem lehet. |
|
|