Ikervári viszonylatban rekorder képeslap: 123 éves és megtett több, mint 4000 km-t. 1900. május 5.-én írták meg Ikervárott, majd 1900. június 24.-én feladták Belgiumban egy dél francia kisvárosban lakó barátnak. Majd ismeretlen módon, de biztosan több kézen keresztül visszajutott Budapestre és onnét visszakerült Ikervárra. Miért érdekes ez? Nagy utat tett meg és két világháborút is átvészelt ez a kis egyszerűképeslap. Múlt századfordulón egy korabeli képeslapgyűjtőnek küldték, akinek az volt a specialitása, hogy azt kérte a barátaitól, hogy egy viccet is írjanak a képeslapra. Egy véletlen nyom alapján megállapításra került, hogy ki volt a küldője. A képeslapon Rajzó Miklós festő műve látható, ami még növeli az eszmei értékét, hogy egyelőre ez az egy darab ismert belőle. |
A képeslapon lévő rajzot Rajzó Miklós festő készítette. Nincs könnyű dolgom, ha be szeretném mutatni az életrajzát és a művészetét, nagyon kevés adat maradt fenn róla. Egy kézen megszámolható festményét emlegetik csak. Mentségére, hogy többnyire oltárképeket, hivatalnokokról és magánemberekről festett arcképeket. A leghosszabb hír a halálakor jelent meg róla, de az is rövidke volt. Ugyanazon képét az egyik kritikus földbe tiporta, míg a másik elismerte. Tekintve sanyarú emlékezetét, megpróbálom összerakni ide azt, amit megtudtam róla és műveiről. |
|
|
|
A festő életrajzáról adatok csak úgy egymás hegyén-hátán, de mégis több, mint máshol rendezetten:
|
|
Rajzó Miklós mit kereshetett Ikervárott? A képeslapon látható csatorna 1896 óta üzemel, a képen látható part oldal az első változat, később palánkolták és vesző fonással, ágakkal oldották meg a falak eróziótól való védelmét. Ha azt számítom, hogy Rajzó Miklós 1896 és 1902 között fordulhatott elő Ikerváron többször, akkor felvetődik a kérdés, hogy hol szállt meg? A kastélyban, vagy rokonnál? Gróf Batthyány Lajos, a fiumei kormányzó családjával itt élt ebben az időben. Batthyány Gyula, a később ismert festő 1887-ben született itt Ikervárott. Vagyis ebben a vizsgált időszakban 9 és 15 év között volt. Vaszary János festő 1905 júliusában járt Ikerváron a kastélyban. Batthyány Gyula 1905 őszétől már a Budapesti Képzőművészeti iskolára járt 1907-ig. A fáma alapján Batthyány Gyula már három évesen rajzolt, festett (mint minden gyerek, ha van mivel és mire. Nem számítva egyik barátom kislányát, aki a pelenkából szerzett festékkel rajzolt a falon lévő tapétára, a kiságy rácsa sem akadályozta a tehetségének kibontakozását). De komolyan, ki foglalkozott Batthyány Gyula tanításával Vaszary előtt? Erre nem találtam forrást. Lehet, hogy Rajzó Miklós a megoldás? Batthyány Gyula édesapja Batthyány Lajos ismerte a szombathelyi Éhen Gyula polgármestert (1895 - 1902), akit megfestett Rajzó Miklós. Valamint természetesen közeli kapcsolatban állt Gothard Jenővel, a vízerőmű megvalósításának egyik fő megvalósítójával, akit szintén megfestett Rajzó Miklós. Így biztos, hogy nem kerülte el a grófék figyelmét a szombathelyen élő festő, aki már bizonyított az ismerősi körben. Ebben az időszakban Rajzó már kijárta a festő iskolákat és volt tudása, amit átadhatott és gondolom a fizetség sem volt ellenére. Batthyány Gyula korai festészeti tanulmányáról nem tudunk semmit. Vaszary Jánossal kezdődik, de gyakorlatilag ez csak egy nyarat jelentett. Legalábbis többnek nem láttam nyomát, Vaszary életrajzában sem. Molnos Péter művészettörténész is elgondolkozott ezen és ezt az űrt Batthyány Gyula nagybátyjával Andrássy Tivadarral töltötte ki, mint szóba jöhető és rendelkezésre álló amatőr festővel. Gróf Batthyány Gyula - Az elveszett Magyarország festője címmel írt Molnos Péter a festő életéről és művészetéről. Batthyány Gyula sem említ meg senkit Vaszary előtt, aki festésében oktatta volna, miközben mondja, hogy már kora kisgyerekként is festett és ezt a család is támogatta. Nehéz elhinni, hogy 17 évesen kapja az első képzett rajz tanárát, mert akkor hol a családi támogatás? Igénye, tehetsége volt Batthyány Gyulának, gyerekként francia nevelőnője volt, biztos megfelelő módon mellé állt a családja a festészet oktatása terén is, hisz anyai ágon nagy művészetkedvelők voltak. Ha figyelembe vesszük a körülményeket, a lehetőségeket, akkor valószínűbbnek tűnik Rajzó Miklós szerepe, aki ekkor már elvégezte a pesti, gráczi, müncheni és Lotz mester iskoláját. Tehát egy teljesen képzett festőről van szó, aki alkalmasabb tanárnak, mint egy amatőr festő nagybácsi. Erről a szálról Molnos Péter nem tudhatott, mert ezt csak most raktam össze így elsőre az adatokból. Kérdés, hogy Batthyány Gyula vajon miért nem említette ezt soha? Igaz, semmit sem mondott erről az időszakról soha. Csak Vaszary-t jelöli meg első mestereként, de ehhez csak kettő hónapot lehet hozzátársítani 1905-ben. A képeslap bizonyíték Rajzó fizikai jelenlétére Ikervárott, illetve a források egyértelműen kiemelik az ikervári tartózkodását. Még egy gondolatot ide tennék. Gróf Batthyány Lajos 1892 és 1896 között töltötte be a fiumei kormányzósági posztot. 1892. április 11.-én a Nemzet újságban írtak a beiktatásáról a címlapon, majd a belső oldalon olvasható volt a következő kis hír. Melyben a hercegprímás megbízza Vaszaryt, aki rokona, hogy fesse meg Batthyány Lajos alakját Győr vármegye díszterme számára. |
|
A kép elkészült 1903-ban és a győri Rómer Flóris Művészeti Múzeumban tekinthető meg. Nem tudni, hogy Vaszary a képet az ikervári birtokon festette, vagy Fiumében. Batthyány Gyula 1887-ben született Ikervárott, ekkor hat éves volt, nem valószínű, hogy mély festészeti ismeretekre tehetett szert egy ilyen találkozó során. Ehhez képest sokkal ígéretesebb annak a lehetősége, hogy 1905-ben, amikor Vaszary Batthyány Ilonát festette meg, a kép Washingtonban, a Nancy G. Brinker gyűjtemény része, akkor tanulhatott a művésztől. |
|
Molnos Péter itt kicsit belekavarodott a sok Ilona emlegetésébe, mert Gyula apjának nem volt Ilona nővére, mert csak két fiú testvére volt Géza és Béla. Viszont anyja testvére volt Batthyány Ilona, aki a kép készítése idején 63 éves volt. Ez a kép készülhetett Ikervárott, de valószínűbb Cinkota, mint Polgárdi. Gyula a nyarat töltötte Ilona néninél, aki nem lehetett az apja nővére. Gyula nyolc évesen már fogékonyabb lehetett a festészeti ismeretek befogadására. De azért vegyük figyelembe, hogy Vaszary ekkor már megjárta a spanyol tanulmány útját, amely kiteljesedést hozott számára művészetében. Nem biztos, hogy egy nyolc éves "úri" gyerekre fordította a szabadidejét. Vaszary szerepe felülértékeltnek tűnik itt. Ennek fényében is erősödik Rajzó Miklós szerepe, aki Batthyány Gyula fogékonyabb életszakaszában volt jelen. |
|
Művészetéről az életrajzához hasonló tárgyalási módban, mivel kevés az adat egy részletes pályafutás felrajzolásához.
|
|
Rajzó Miklós kezdeti tehetségéről egy hír a Nemere újságban, már 14 évesen kitűnt, de valahogy mintha ellobbant volna ez a láng a pályája során. Jobbra a hír, lentebb az újság fejléce, amiben megjelent a híre 1880-ban. Lehet, hogy nem bontakozott ki a tehetsége, de Miklós fia, Zsolt unokája és Katalin dédunokája tehetségesen rajzolt. |
|
|
|
Most megpróbálom bemutatni kritikusok általi fogadtatások szélsősségeit egyetlen kép kapcsán. Az Új idők kritikája 1897 tavaszán (balra) lehúzza a festőt, de meg is védi és elismeri, hogy a közönségnek tetszik. Jobbra ugyanarról a képről szól a kritika, az egyik az 536. oldalon, a másik az 538. oldalon. Ezek még teljesen simulékony kritikák. |
|
Lássuk, akkor azt a Hamiskártyás képet, amiről sokan írtak. Részemről kiegyeznék azzal, ha csak így tudnék festeni. Ezt a képet még Szombathelyen festette, az aláírás alatt olvasható felírat alapján 1897-ben. Több helyen Szerencsejáték, vagy Játékszerencse, vagy Hamis Játék címekkel találkozhatunk a hírekben a kép megnevezésével. |
|
Itt egy negatív kritika Kacziány Ödöntől, ami a Magyar szemlében jelent meg a téli kiállítás kapcsán az 51-es számban. Kemény szavak - "selejtes munka, nyers színezés, durva rajz, olcsó szellemeskedés". Ugyanezen újság következő oldalán szereplő információ, a tárlaton elkelt "József főherceg a Hortobágyon" képe Rajzónak. Talán mégsem volt olyan rossz festő? (1897) |
|
A kölesdi nagyvendéglőben jótékony célú előadást rendeztek, mely során Rajzó Miklós "Játékszerencse" festményét élőképként előadják, 1898. augusztus 7.-én. Vagyis a kép kiállításon való megjelenését követően azonnal elnyerte a közönség figyelmét a kép. A Tolnavármegye újság 1898. augusztus 14.-ei híre szerint a közönség értékelte a festmény élőképi megjelenítését, zajos tapsokkal illették az előadást. |
|
1898-ban ezt a művét hasonlították Margíttay Tihamér (1859-1922) festő stílusához. Hol követőként, hol konkurenciaként emlegették, hol megelőzte őt ízlésben. Margittay felesége Homoki Anna a Vígszínház színésznője |
|
Rajzó Miklós "Amateur"-jét is mulatságosnak találta. - a király, 1897. május 20.-a Pesti Hírlap - "A "király" a műcsarnokban" cikkből idézve. A jobb oldalon olvasható a kép leírása, mivel kép nem áll rendelkezésre róla, így legalább el tudjuk képzelni mit talált mulatságosnak a "király".
Ugyanekkor mutatták be a "Játékszerencsét" és a "Jelen időt" is.
|
|
Magyar Nemzet 1947. március 18.-ai híre: Rajzó Miklós két és fél méter magas, másfél méter széles Kossuth Lajos képét ajándékozták Nagy Ferenc miniszterelnöknek.
|
|
A képeinél valamiért, majd mindegyiknél a címek eltérőek. Pl.: a "Kocsmai jelenet" másik címe "Bezzeg az én időmben". 1899-ben Komlóssy Arthúr - vette meg: Az én időmben címmel és a Déri Múzeumnak ajándékozta 1929-ben. A kocsmában a fiatal katonák hallgatják az öreg beszédét, emlékeit, melyen mindenki mosolyog, de érdeklődve feléje fordulnak. A kép megállásra késztette a tárlatnézőket és nyugalmat árasztott, a megszokott kocsmai hangoskodás ellenpéldájaként. Az öreg ember adomázik, odafigyeltek rá, még a csaplárosné is kijött a kármentő mögül, hogy nehogy lemaradjon egy mondatról is. |
|
Rajzó Miklós 1900-ban egy korabeli minta alapján festette meg Szily János püspök képét. Erről kis képeket nyomtatott Éhen Gyula Szombathely polgármestere, aminek az árusításából befolyt összeget kívánta egy Szily Jánosról készítendő szoborra költeni. A kis nyomat elterjedése révén ez lett a legismertebb Szily képmás. Szily János volt az első szombathelyi püspök 1777-ben. Világot látott, művelt és széles látókörű ember volt. . |
|
Bocskai hadi népe - dr. Boldizsár Kálmán történelmi könyvéhez készített borítót és arcképet Bocskai Istvánról. |
1890. Budapest kiállításra adta be a "Városi életkép"-et. |
Tehén, 1905-ből az új műtermében készült Debrecenben. A Rózsák képét nem látta el dátummal. |
1904-ben festi meg a Szüret képét már a debreceni saját műtermében. |
Itt a végén azzal a személlyel zárnám, aki a halála után legtöbbet emlegette Rajzó Miklóst. Lyka Károlytól, ha életéről és pályafutásáról kérdezték, sohasem feledkezett meg a festőről, aki pályája elején nagy hatással volt rá. A Pajtás nevű korabeli Úttörő (ifjúsági) újságból idézek két bekezdést az interjúból. |
|
Egy Kossuth díjas művészettörténész mégsem mondhatja el a teljes igazságot az ifjúságot nevelő újságban 1958.ban: "Megfestem. Meg is festettem." fejezi be. Mert, mi is történt valójában? Mit hallgatott el Lyka Károly? A Szabad Művészet, 1955. novemberi számából megtudhatjuk, itt jobb oldalon lévő idézet részletből. "okkersárgával bemázoltam a fehér vászoncipőt" Ezt a rosszalkodását mégsem tárhatta az ifjúság elé. Lyka ekkor utazott el a müncheni akadémiára, ahol nem sikerült a felvételije, de talán jobban is járt, mert Hollósy Simon festő iskolájába került Münchenben. |
|
|
|
A képeslap kiadójáról pár szó - Rigler kiadó - Egyszerű kis papírkereskedésből nőtt ki a Rigler József Ede papírneműgyár részvénytársaság. A szorgalmas alapítónak 1872 körül már kisebbszerű nyomdája is volt, amelyben azonban elsőrendű akcidens-szedők - egy időben Kalhanek Nándor, Westfalewitch Antal - csinálták a maguk máig is csudált mestermunkáit. Majd apródonkint papírzacskógyárat, vonalzó- s könyvkötő-műhelyt is rendezett be Rigler. 1894-ben két és fél millió korona alaptőkéjű részvénytársaságot alakított a roppant arányúra fejlődött vállalatából. Mikor 1909-ben meghalt: öt-hatszáz munkást foglalkoztató gyára már európai hírre emelkedett, sőt melléktelepei voltak Bécsben és Ruscsukban is. A vállalat igazgatója 1900-ban Moiret Ödön lett, akit idővel Tranger József követett ez állásában. - forrás: Novák László - A nyomdászat története VI. könyv: 1868-1900. 1948. évi XXV. Törvénycikk az egyes ipari vállalatok állami tulajdonba vételéről szóló mellékletében, a törvény 1. §-ának e) pontja alapján állami tulajdonba vett vállalatok felsorolásában találkozhatunk vele a 25. pontban: Rigler József Ede papírnemű gyár részvénytársaság, Budapest, VI., Rózsa Ferenc-u. 51/53. |